donderdag 4 oktober 2012

Tutorial kussenslooprokje

Snel, makkelijk,
en je hebt alleen maar oude materialen nodig:




Je hebt nodig:
kussensloop
een of meerdere oude T-shirts met print
kant/band (eventueel)
vlieseline
garen, breed elastiek, schaar, strijkbout, spelden, naaimachine



Werkwijze: 
Bepaal hoe breed en lang het rokje moet worden.
Knip de boven- en onderkant van het kussensloop open
of de zijkanten (afhankelijk van waar de opening zit en welk formaat rokje je wilt).
Naai eventueel de zijkanten dicht (is als je gunstig knipt niet nodig)
zodat je sloop er als volgt uitziet (zijkanten dicht, boven- en onderkant open):


Knip de afbeelding op het shirt ruim uit en strijk het lapje op vlieseline
(voor extra stevigheid).


Knip daarna de precieze vorm uit die je wilt hebben.
Maak eventueel op dezelfde manier nog een applicatie.


Speld je applicaties op het rokje...


...en naai ze vast met de naaimachine:


Strijk aan de onderkant van het rokje een zoom
(twee keer omvouwen en strijken).


Speld eventueel een kantje op de zoom
en naai zowel zoom als kant vast.


Strijk en naai aan de bovenkant van het rokje een tunnel,
rijg er elastiek doorheen, naai het elastiek aan elkaar
en naai de tunnel dicht.
Ik naaide aan de bovenkant het elastiek nog een keer vast
(stof en elastiek helemaal uitrekken als je naait)
om verschuiven en draaien te voorkomen.

Je rokje is klaar!



De Jip- en Janneke applicatie komt van een T-shirt
dat dochterlief erg vaak droeg toen ze klein was
(ooit hier gekocht).
Het kussensloop vond ik bij de kringloop.

28 opmerkingen:

  1. Wat een vrolijk rokje! Dank voor de tutorial :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor deze duidelijke tutorial!
    xoxox

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk rokje. Ik vond eens dezelfde kussenslopen, zowel in flanel als in gewone katoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk kussensloop, heel geschikt hiervoor! Kleurrijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal leuk zeg. Ik heb retro kussensloopjes zat maar ik geloof niet dat ik Laura hier een plezier mee doe haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk! Maar ik vind nooit van die leuke sloopjes )-:

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Mooi, zo'n favo-shirtje dan terugzien he :)
    (Vergeet het elastiek niet bij de benodigdheden..)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg leuk en erg eenvoudig... Ik ga de naaimachine bij mijn moeder maar weer eens halen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi, wat een leuke stof zeg van de kussensloop. Zo heb je het weer leuk hergebruikt!! :) Enne, niet veel mensen weten het nog.. maar ik heb sinds van de week ook een naaimachine! Ben er heeel blij mee!! Dus vanaf nu kan ik ook lekker van alles gaan naaien. Proberen dan! Want ik heb van de week al een klein dingetje samen met Jolanda gedaan maar het is echt wel even wennen hoor. Maar wel errug leuk!!! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh leuk, gewoon doen dan lukt het vanzelf!! Ben erg benieuwd wat voor moois je gaat maken! :-)

      Verwijderen
  10. En misschien ook nog bloed, zweet en tranen bij de benodigdheden zetten? ;) Het lijkt me redelijk eenvoudig inderdaad, behalve dat elastiek dan! Ik had laatst al moeite met boordstof bij broekspijpen :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Ik zal voortaan twee versies maken, een met en een zonder bloed, zweet en tranen. Boordstof bij broekspijpen klinkt veel ingewikkelder dan gewoon ergens elastiek in rijgen trouwens.

      Verwijderen
  11. Wat een geweldig leuk rokje heb je gemaakt! Super!
    Oh wordt toch echt tijd dat ik mijn naaimachine ga na kijken of het aan de afstelling van het spoeltje of zo ligt.
    Groetjesss en bedankt voor de inspiratie :).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. waanzinnig mooi! (heerlijk dat stofje!!!) (o ja, over dat moeilijk reageren op je blog, ik heb vandaag al 5 x geprobeerd, en nu pas lukte het, en ik werk met google chrome...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat vervelend!! Ik voel me erg ongastvrij..... maar ik weet dus niet wat ik eraan kan doen!! In ieder geval waardeer ik het heeeeeeeeeeel erg dat je toch reageert!!!! :-)

      Verwijderen
  13. En wat voor een rokje! Echt de max, thanks voor de uitleg, wordt hier nog zeker toegepast hoor. Ik denk alleen niet dat ik die prinsessenovertrekken ga mogen gebruiken, of ik heb ruzie met de meiden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Great Up cycling of clothing - visiting thru Holly's 504 Main party
    JoAnn

    BeantwoordenVerwijderen
  15. A fabulous refashion! The appliques look great!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I love it! Gorgeous colours and a great combination.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een super leuk rokje!
    Ik ga binnenkort een poging wagen!

    XxX, M

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een super leuk rokje!
    Ik ga binnenkort een poging wagen!

    XxX, M

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen